ZONGULDAK (A.A) - Erdinç Aksoy - Zonguldakta kömür üretim
kültürünü yansıtan koleksiyon hazırlayan sanatçı Necdet Kutoğlu, alüminyum ve
pirinçten yaptığı heykellerde yerin metrelerce altındaki madencilerin
hayatlarından kesitleri tasvir ediyor.
Günde 8 saat yerin metrelerce altında mutlak karanlık olarak
niteledikleri derinlere doğru ilerleyen madencilerin, yaşamları belgesellere,
sinema filmlerine ve romanlara yansımasının yanı sıra resim ve heykellere de
ilham kaynağı oluyor.
Sevdikleri ve iş arkadaşları tarafından hayırlı işler yerine uğurlar
olsun, Allaha emanet ol denilerek yolcu edilen, iş çıkışında da geçmiş
olsundiye karşılanan madencilerin yerin altında ölümle burun buruna
yaşadıkları, sanatçı Necdet Kutoğlunun hazırladığı minyatür heykellere de
yansıyor.
Geçmişte sırtında küfeyle kömür çıkaran madenciden, havalı kömür kazıcıyla
üretim yapan işçiye kadar farklı figürler hazırlayan Kutoğlu, özelikle kente
açılacak Maden Müzesinde koleksiyonunu sergilemeyi hedefliyor.
-Madencilerin hayatından kesitlere vurgu yapıyorum
Kutoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, resimden rölyef ve heykele kadar
sanatın birçok dalıyla ilgilendiğini, eserlerini genellikle satmak yerine,
onlardan koleksiyon hazırlamayı tercih ettiğini söyledi.
Maket hamuruyla hazırladığı figürleri kalıba dökerek, alüminyum ve pirinçten
masa üstü heykelleri hazırladığını, kendine özgü figürlerle kömür üretim
kültüründen ögeleri yansıtmaya çalıştığını aktaran Kutoğlu, şöyle konuştu:
Kentlerin tarihi eserleri, kültürleri ve yaşam biçimi, sanatından
hediyelik eşyalarına kadar her şeyini etkiliyor. Kentte madenci heykelleri hep
aynı figürler üzerinde kurulu. Genellikle ayakta duran ve omuzunda kazmasını
taşıyan madenci heykeli çok yaygın. Daha farklı figürleri tasvir ediyorum.
Heykellerimde madencilerin ölüm riskinden kömür çıkartma zorluğuna kadar
yaşadıklarını yansıtmaya çalışıyorum. Maden ocaklarında meydana gelebilen göçük
ve grizu patlamasının yanı sıra çeşitli kaza risklerini ve ardından yaşanan
hüzünleri eserlerimde yer vermeye gayret ediyorum. Göçük altında kalmış bir
madencinin kömür yığınlarınından çıkan eli, işçi grevine katılan madencilerin
rölyefleri, maden ocağı figürü, kazmayla ve kömür kazıcı makinesiyle üretim yapan
işçiler gibi madencilerin hayatından kesitlere vurgu yapıyorum.
-Maden Müzesinde sergi hedefi-
Kutoğlu, madenci eşlerinin yaşam zorluğunu da eserlerine yansıtmaya
çalıştığını ifade ederek, şöyle devam etti:
Türkiye Taşkömürü Kurumuna ait Eğitim Ocağı yanında inşa edilen Maden
Müzesinin önümüzdeki günlerde açılması bekleniyor. Eserlerimi bu süreçte
tamamlayıp koleksiyonumu orada sergilemeyi hedefliyorum. Şu ana kadar 20 minyatür
heykeli tamamladım. Amacım bunu 50ye yükseltmek. Böylece yerin metrelerce
altında çalışan madenci hayatının her kesitini yansıtabileceğim. Sergim ilgi
görür ve talep olursa, hazırladığım kalıplardan bu heykelleri çoğaltarak Maden
Müzesinde oluşturulacak hediyelik eşya satış yerinde bunların turistlere
satılmasını sağlamayı düşünüyorum. Böylece yurt dışı ve içinde insanların
masasında ya da evlerinin bir köşesinde Zonguldaka özgü bir ürün olmasını
sağlamayı istiyorum.
Yayıncı: Ebubekir Gülüm