ANTALYA (A.A) - Hüseyin Kanber - Antalyada yaşayan Japon yazar
İkumi Nonaka, yok olmak üzere olduğunu düşündüğü iğne oyaları için Türkiyenin
dört bir yanını gezerek yapılışı ve hikayeleriyle ilgili video çekimi yapıyor.
Nonaka, yaptığı çekimleri ülkesindeki televizyonlarda yayınlamaya planlıyor.
Yaklaşık 20 yıl önce Antalyaya yerleşen, daha sonra Türk vatandaşı ile
evlenen Japon yazar İkumi Nonaka, hemen hemen 15 yıl önce Japon geleneksel el
sanatlarına benzeyen Türk iğne oyalarının ilgisini çekmesi üzerine, konu üzerinde
araştırma yapmaya başladı.
Bugüne kadar Türk iğne oyalarını araştırmak için Türkiyenin çeşitli
kentlerine giden, gittiği yerlerden topladığı yüzlerce iğne oyası ile koleksiyon
oluşturan Nonakanın çalışmaları, geçen yıl Japon dergi ve gazetelerinde yer
aldı. Çalışmalarının oldukça ilgi görmesi üzerine geçen yıl Japonyada Türk iğne
oyaları üzerine birkaç kez seminer ve konferans verdi.
Nonaka, Japon kadınların ilgisini çekmesi üzerine Türk iğne oyaları üzerine
video çekimi yapmaya karar verdi. Daha önce gittiği kentlere yeniden giden
Nonaka, iğne oyası yapan kadınlarla görüşmeler yapıyor, oya işlemesinin
detaylarıyla ilgili kadınlardan bilgi alıyor.
Son olarak İzmirin Ödemiş ilçesine giden Japon yazar, Türkiyenin en büyük
el sanatları pazarları arasında gösterilen Ödemiş Belediyesi Kadın El Sanatları
Pazarında çekim yaptı. Nonaka, daha sonra ilçedeki köylerde kızların çeyiz
sandığı hazırlıklarını inceledi.
-Kızların çeyiz sandıklarında artık el örgüsü işler bulunmuyor-
Japon yazar İkumi Nonaka, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 15 yıldan bu
yana Türk el sanatlarıyla ilgili araştırmalar yaptığını belirterek, yaptığı
araştırmalar sonucunda iğne oyası konusunda en ünlü bölgelerin Bursa, İznik,
Ankaranın Nallıhan ilçesi, Mersinin Çamlıyayla ilçesi, Hatayın Samandağ ilçesi
ile Ödemiş ilçesi olduğunu tespit ettiğini söyledi.
Söz konusu kentlere defalarca giderek araştırma yaptığını anlatan Nonaka,
Yaptığım araştırmalara göre eski dönemlerde oya işlemeciliği, kadınlar
tarafından yoğun şekilde yapılıyordu. Ama son yıllarda oya işleyen kadın sayısı
oldukça azaldı. Bugün iğne oyası yapımı genellikle ticari amaçla yapılıyor.
Eskiden Türk kızlarının çeyizlerinde iğne oyası mutlaka bulunurken, bugün
gittiğim köylerdeki kızların çeyiz sandıklarında iğne oyası veya emek verilmiş
bir el örgüsü pek göremedim. Genç kızlar artık bu işi pek yapmıyor. Maalesef bu
kültür çok uzun süre geçmeden yok olacak gibi görünüyor dedi.
Nonaka, ince bir çalışma gerektiren Türk iğne oyasının Japon geleneksel el
sanatlarına benzediği için Japonyada oldukça ilgi çektiğini dile getirerek,
Türkiyede yaptığım araştırmalar, geçen yıl Japonyanın ünlü el işi dergisi
Keitodama ile ekonomi gazetesi Nihon Keizaide yer aldı. Araştırmalarının
yayınlanmasının ardından ülkemde konferans ve seminerler verdim diye konuştu.
Daha önceki araştırmaları sırasında video çekimi yapmadığını, ancak iğne
oyalarının Japonyada gördüğü ilgi üzerine video çekimi de yapmaya karar
verdiğini ifade eden Nonaka, şunları söyledi:
Bunun için daha önceden gezdiğim bölgeleri yeniden gezerek bu işi yapan
kişiler varken video çekimleri yapıyorum. Gittiğim yerlerde özellikle iğne oya
yapan yaşlı kadınları bularak görüşüyorum. Titizlik isteyen ince el sanatını
nasıl yaptıklarıyla ilgili bilgiler alıyorum. Bu sanatın incelikleriyle ilgili
çekimler yapıyorum. İlk fırsatta da bu çekimleri program veya film şeklinde Japon
halkının ilgisine sunacağım.
-Ödemiş Belediye Başkanı Bekir Keskin ile röportaj yaptı-
Ödemiş Belediye Başkanı Bekir Keskin ile de röportaj yapan İkumi Nonaka,
Ödemişteki el sanatlarından çok etkilendiğini belirtti.
Türkiyenin birçok bölgesinde oya yapım merkezlerini gezdiğini, ancak
Ödemişin iğne oyalarının hem çok eski, hem de ipekten yapılmaları nedeniyle çok
daha ilgi çekici olduklarını vurgulayan Nonaka, Ancak bu güzel kültür bu
bölgede de yok olmaya başlamış. Bunun önüne geçilmesini ve bu kültürün yeniden
canlandırılmasını diliyorum diye konuştu.
Ödemiş Belediye Başkanı Bekir Keskin de, sanayileşmeyle geleneksel el
sanatlarının giderek azaldığını söyledi. Bunun doğal bir süreç olduğunu ifade
eden Keskin, yok olmaya başlayan bu sanatın hafızalarda kalması, unutulmaması
için Yıldız Kent Müzesinde oluşturdukları özel bir odada, el sanatları ve
yöredeki diğer kültürel birikimleri bir araya getirdiklerini, bu şekilde bu
sanatların unutulmamasına çalıştıklarını söyledi.
Müzedeki bölümde son yıllarda yapılan örneklerin yanı sıra hemen hemen 150
yıl önceki oya örneklerinin de bulunduğunu bildiren Keskin, Oyaların yeniden
üretilmesi için çalışmalar yapıyoruz. Türkiye genelinde iğne oyacılığını
canlandırmak istiyoruz dedi.
Japon yazar İkumi Nonakaya Türk iğne oyalarına gösterdiği ilgiden dolayı
teşekkür eden Keskin, Yok olmaya yüz tutan sanatımızı canlandırmak için
gösterdiğiniz çabalar, özellikle kültürümüzü tanıtmak için yaptıklarınızdan
dolayı teşekkür ediyorum diye konuştu.
Yayıncı: Tuncer Çetinkaya