DENİZLİ (A.A) - Mustafa Çiftçi - Denizlinin Acıpayam ilçesine
bağlı Yazır beldesinde duvarlarında çiçek ve doğa motifleri bulunan, farklı
süslemesiyle dikkat çeken tarihi Hacı Ömer Ağa Camisinin restore edilerek,
turizme kazandırılması planlanıyor.
Kitabesinden 1802 yılında yaptırıldığı anlaşılan Hacı Ömer Ağa Camisi, ahşap
tavan ve sütunlu Selçuklu dönemi cami mimarisinin özelliklerini taşıyan yapısı ve
natürmort olarak tanımlanabilecek meyve, sebze, çiçek, bitki, doğa
resimleriyle süslü tavan ile duvar panolarıyla, Anadoludaki tarihi camiler
içerisinde farklı bir yere sahip bulunuyor.
Yapıldığı dönemin tüm orijinal özelliklerini koruyan caminin, 2003 yılında
gördüğü kısmi onarımın ardından kapsamlı bir restorasyondan geçmesi için
başlatılan çalışmalar sürüyor.
Yazır Belediye Başkanı İmdat Altun, AA muhabirine yaptığı açıklamada,
caminin restorasyonunun, geçen yıl Vakıflar Aydın Bölge Müdürlüğü tarafından
yatırım programına alındığını hatırlatarak, orijinal özelliklerini korumakla
birlikte restorasyona ihtiyaç duyan bu tarihi yapıda bir an önce gerekli
çalışmaların yapılmasını beklediklerini ifade etti.
Caminin, ibadethane olarak kullanılmasının yanı sıra farklı cami süslemesine
sahip olması nedeniyle her yıl yurt içi ve yurt dışından gelen çok sayıda kişi
tarafından ziyaret edildiğini anlatan Altun, restorasyon sonrası bu ilginin daha
da artacağını ve turizme kazandırılması planlanan tarihi camiyi gelecek nesillere
bırakılacak önemli bir eser olarak gördüklerini belirtti.
Hacı Ömer Ağa Camisi İmam Hatibi Süleyman Özçağan ise camide 30 yıldır görev
yaptığını kaydetti. Caminin özellikleri hakkında bilgi veren Özçağan, şunları
kaydetti:
Dikdörtgen yapıya sahip cami, altısı müstakil, on adet ahşap sütun ile
mihrap aksında üç alana ayrılmış. Cami, mimari ve süsleme özellikleri ile 13.
yüzyıl ağaç direkli Selçuklu camilerini hatırlatıyor. Süslemesi bakımından
oldukça zengin ve değişik bir durum gösteren caminin duvarları, üç sıra pano
halinde resimlerle süslenmiş. Caminin duvarlarındaki resimlerde, minyatür
üslubunun ağırlığı hissediliyor. Panolardaki resimlerde gösterişten kaçınıldığı
ve daha ferahlatıcı bir atmosfer oluşturulmaya çalışıldığı gözleniyor. Bu
resimlerde özellikle cami, natürmort, bitki ve ağaç motiflerine yer verilmiş.
Ayrıca caminin tavanı da çıtalarla küçük karelere ayrılmış ve bu kareler, belirli
aralıklarla serpiştirilmiş bitki motifleriyle süslenmiş. Motiflerde yer alan
bütün meyve, sebze ve bitkilerin bu bölgede yetiştirilen ürünlerin birer kopyası
olduğunu görüyoruz.
Yayıncı: Doğan Sarıtaş