Dünyada genellikle
okyanus kıyısında uygulanan ''Pit Fire'' adlı seramiği
çukurda pişirme sanatı Doğu ve Güney
doğu'da ilk kez
Dicle Nehri'nde denendi.
Anadolu Üniversitesi Güzel
Sanatlar Fakültesi
Seramik Bölümü
emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayşegül Türedi Özen ve
Dicle Üniversitesi (D.Ü)
Ziya Gökalp
Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr.
Evren Daşdağ tarafından yürütülen çalışma kapsamında önceden hazırlanan seramik objelerin tuz ve ısıyla pişirilerek güzel bir efekte ve artistik bir görünüme kavuşması hedefleniyor.
Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin de katıldığı çalışmada ilk olarak Dicle Nehri kıyısına rüzgarın yönü de dikkate alınarak 70 santimetre derinliğinde bir çukur açıldı.
Daha önce öğrencilerce hazırlanan ve bakır tellerle sarılan seramik objeler talaş dökülen çukur içerisine özenle yerleştirildi. Çeşitli oksitlerin ve
kaya tuzunun ilave edilmesinin ardından 800-900 derecede pişmesi sağlandı. Her oksidin objelere ayrı bir
renk vermesi planlanan çalışmada içinde ateş yakılan çukur saç kapaklarla kapatıldı.
Daşdağ, yaptığı açıklamada, kumlu, tuzlu, Pit Fire (çukurda pişirme) yönteminin topraklı bir bölgede açılan bir çukur içine tuzlar atılarak gerçekleştirilen pişirme sanatıyla seramiğe görsel efektler kazandırıldığını söyledi.
Diyarbakır'a hayat veren Dicle Nehri'nin kıyısında ilk kez böyle bir çalışmanın yapıldığını ifade eden, Daşdağ, bu tekniğin seramiğe
estetik görüntü kattığını ifade ederek, '' Bu yöntemle neolitik dönemden bu yana insanların yaptığı toprağa hayat ve şekil verme yönündeki tanrısal gücün bizdeki nüvelerini bir kez daha yaşatmış olacağız'' dedi.
Prof. Dr. Özen de, uzun yıllar önce Amerika'nın
Los Angeles kentinde
Pasifik Okyanusu kıyısında Pit Fire çalışması yaptığını ve bu etkinlikle ilgili Türkiye'nin bir çok yerinde konferans verdiğini belirterek, bir davet üzerine çukurda pişirme sanatını ilk kez bölgede ve Dicle Nehri'nde gerçekleştirecek olmanın heyecanını yaşadığını söyledi.
Seramik yüzeylerde artistik bir görüntü oluşturmak için böyle bir işlemi gerçekleştirdiklerini ifade eden Özen, amaçlarının objelerin, seramiklerin yüzeyinde bir
takım artistik efektler oluşturmak olduğunu, yüzeylerde pişirme sonrasında kararmalar, kızarmalar ve güzel renk geçişleri sağlandığını belirtti.
Özen, bu tekniği özellikle seramik sanatçılarının sık kullandığına dikkati çekerek, şöyle dedi:
''Bu tür çalışmalar genelde okyanus kıyılarında yapılıyor. Ama biz Diyarbakır'ın Dicle Nehri kıyısındaki bu kumsalda ilk kez böyle bir çalışma yapacağız. Buradaki kumda tuz olmadığı için biz bu eksiği kaya tuzu kullanarak gidereceğiz. Bu bizim açımızdan deneysel bir çalışma. Bu sanatı uygulayan sanatçılar genellikle
deniz kıyısını kumsalı
tercih ediyor. Doğal deniz tuzunun yüzeyde bırakacağı efektleri
doğal bir şekilde alabilmek için. Bu tür çalışmalar öğrencilerin bu tür pişirim tekniğini görmeleri açasından önemli bir deneyim. Bu sanattan buradaki öğrencileri mahrum bırakmak istemedik. Akşam ateşi açtığımızda sonucu hep birlikte göreceğiz. Sonuç hepimize
sürpriz olacak.''
Dicle Nehri kıyısında uygulanan Pit Fire etkinliği gün boyunca sanat sohbetleri ve
müzik dinletileriyle devam etti.
(SMA-EK-ÇAL)27.05.2011 10:02:29