ANTALYA (A.A) - Sefa Karacan - Türkiye Dijital Oyunlar
Federasyonu (TÜDOF) eski Başkanı Mevlüt Genç, doğru oyunlarla çocukların
eğlenirken zekasının geliştirilebileceğini söyledi.
Genç, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiyede yaklaşık 20 milyon
dijital oyuncu kitlesi olduğunu, bunun büyük bölümünü erkeklerin oluşturduğunu
kaydetti. Oyuncu yaşının giderek küçüldüğünü, 2 yaşındaki çocukların inanılmaz
işler başardığını dile getiren Genç, Oyun sektörü 7den 70e herkesi
kucaklayan, eğlendiren keyiflendiren bir sektör dedi.
Herkesi kucaklayan, eğlendiren bir sektörün gücünün doğru kullanılmamasından
yakınan Genç, oyunun sadece eğlendiren değil, beyin jimnastiği yaptıran özelliği
bulunduğunu dile getirdi. Çocukların doğru oyunlarla oynarken, eğlenirken birçok
konu hakkında da bilinçlendiklerini kaydeden Genç, Asıl amaç bunu doğru
kullanarak eğitime katkı sağlamak olmalı. Zeka geliştiren, beyin jimnastiği
yaptıran eğlenceli oyunlar var. Çocuğunuzu eğlendirirken zekasını
geliştirebilirsiniz, oyunu bir suç unsuru olarak değil, yararlı, çocuğun
gelişimine katkı sağlayan zeka küpü olarak değerlendirmelisiniz diye konuştu.
Oyunun gücünün doğru bir şekilde kullanılması için önce anne ve babalar
tarafından fark edilmesi gerektiğine işaret eden Genç, federasyon olarak bu
konuda çalışmalar yaptıklarını anlattı. Anne ve babaları bilinçlendirmeye yönelik
kitapçıklar oluşturduklarını, bunları hem elektronik hem de basılı ortamda
dağıtmayı planladıklarını anlatan Genç, herkesin her oyunu oynamaması yönünde
çalışmalar yaptıklarını da bildirdi.
Oyunların yaş gruplarına göre derecelendirileceğini söyleyen Genç, hangi
oyunun hangi yaş grubuna hitap edeceğinin belirleneceğini ve bu şekilde oyunların
oynanacağını belirtti.
-Suçlu olan oyun değil, velisi-
Oyunlara yönelik ön yargılardan yakınan Mevlüt Genç, oyun tercihini anne ve
babaların bilinçli bir şekilde yapması gerektiğini ifade etti. Doğru tercih ile
oyunların negatif yönlerinin pozitife dönüştürülebileceğini savunan Genç, şunları
söyledi:
Kendini oyuna kaptıran çocuklar 9-10 saat bilgisayar başında zaman
harcıyor. Aynı şeyi uzun süre yapmak yanlış bir davranış. Ama bunu da kontrol
etmek anne ve babanın sorumluluğunda. 3 saat oyun oynayan çocuğa hadi ödevini
yap veya biraz yürüyüş yapalım, tekrar oyuna dönersin şeklinde yaklaşılmalı.
Ancak bazen anne ve babalar çocuklarının uzun süre oyun önünde vakit
geçirmelerini bir fırsat gibi değerlendiriyorlar, kendilerine vakit ayırdıklarını
düşünüyorlar. Sonra ise oyunu suçlu ilan ediyorlar. Bu da çocuklar için bir
tehlike. Suçlu olan oyun değil, velisi. Çocuğun hangi oyunu oynaması gerektiği ve
günde kaç saat oyun karşısında durması gerektiğini anne ve babalar
belirleyecek.
Oyun yapımcılarının da topluma karşı sorumluluklarının olduğunu, oyunu
yaparken sadece ticari getirisini ön planda tutmaması gerektiğini vurgulayan
Genç, ortaya çıkan oyunun yararlarının ya da zararlarının iyi değerlendirilmesi
gerektiğini bildirdi.
-Geleneksel oyunlar dijital ortama aktarılmalı-
Geleneksel oyunların dijital ortama aktarılması ve Türk markalı oyunların
çoğaltılması gerektiğini dile getiren Genç, önceden çocukların sokaklarda oyun
oynadıklarını, şu anda ise sanal ortamda oyunlarla buluştuğunu kaydetti.
Çocukların sanal ortamda diğer çocuklarla bir araya gelebildiğini kaydeden Genç,
Çocuk sokaktaki sosyalleşmesini sanal ortamda da sürdürebiliyor. Burada da
arkadaş grupları oluşturabiliyor. Ben 9 taş oyunu ile büyüdüm, bu oyunun
geleneksel oyun olarak dijitalleştirilmesini isterim dedi.
Ayrıca çeşitli spor dalları federasyonları ile işbirliği yapılarak dijital
ortamda çeşitli oyunların geliştirilebileceğini anlatan Genç, oyunların gelecek
nesillere bu yöntemle aktarılabileceğini bildirdi.
Genç, dijital oyun sektörünün genç bir sektör olduğunu, sektörün daima
gelişime açık olduğunu ifade etti.
Yayıncı: Hızır Hacısalihoğlu