Saç ektirmek, gusle engel olur mu?
Soru: Başımdaki saçların tepedeki kısmı tamamıyla döküldü, başım çıplak kaldı. Soğukta, sıcakta ciddi zorluklar çekiyorum. Geçmişte bunun çaresi yoktu, çıplaklığın riskini sineye çekmeye mecburduk. Ama artık tıp ilmi gelişti, başımızdaki bu çıplak yere ensemizden alıp da ekeceğimiz saçımızla çıplaklıktan kurtulmamız mümkün oluyor.
Böylece
soğuk ve sıcağın etkisinden başımızı koruma imkanı buluyoruz. Ancak bu defa da söylentilerden kurtulamıyoruz. 'Saç ekilen başta kuru yer kalır, ne
abdest ne de gusül sahih olmaz' diyerek beni bu
tedaviden mahrum bırakıyorlar... Bu konuda bizlere bilgi verirseniz sevineceğim. İnşaallah vereceğiniz bilgiden sonra başımın çıplaklığını ektireceğim saçlarla giderecek, soğukta, sıcakta
şapka giymeye de artık mecbur kalmayacağım... Saç ekimi konusunda bizi bilgilendirir misiniz lütfen...
***
Cevap: Bir saç ekme uzmanının bana verdiği bilgiye bakılırsa, enseden alınıp baştaki çıplak yere ekilen saçlar gusle, abdeste mani olmazlar. Bu konuda emin bir şekilde konuşan uzman verdiği misalde şöyle dedi:
- Bizim ektiğimiz saç, tıpkı toprağa diktiğimiz
fidan gibidir. Nasıl ekilen fidanlar dikildiği toprağın sulanmasına, üzerine inen suyun toprağı ıslatmasına mani olmazsa, bizim başın çıplak derisine diktiğimiz saçlar da aynı şekilde başın derisinin ıslanmasına engel olmaz, dolayısıyla başı yıkamada bir engel çıkmaz. Oradaki saç, dökülmeden durum ne ise, saç ekilince de durum aynı olur, gusle mani bir durum meydana gelmez...
***
Nitekim Hayreddin
Karaman Hoceefendi bu konudaki bir soruya verdiği
cevapta şöyle demektedir:
Soru: Saç ektirmek caiz midir, hükmü nedir?
Cevap: Saçsızlık yüzünden maddi veya
psikolojik olarak rahatsız olan bir kimse başına saç ektirebilir. Bu bir nevi tedavidir ve caizdir. Ekilen, yapıştırılan saçı yerinden çıkarmak imkansız veya zor ise yıkanırken suyu bunun üzerinden geçirmek yani kendi saçı gibi üzerinden yıkamak yeterli olur.
***
Faruk Beşer Hocaefendi de saç ektirmenin mekruhluk şüphesi taşıyabileceğine dair verdiği bilgilerden sonra konunun gusülle ilgili hükmünde şüpheye mahal olmayacağını ifade ettiği yazısında şu ihtimallere dikkat çekmektedir:
... 'Saç ektirmek de, peruk kullanma gibi kesin
haramdır' demek mümkün değildir. Çünkü saç ektirme bir defa insanın kendi saçıyla yapılan bir ameliyedir. İkinci olarak, kalıcı olup bir bakıma başkasını kandırma anlamı içermeyebilir. Üçüncü olarak, yine bir bakıma tedavi sayılabilir. İşte bu sebeplerle saç ektirmenin kesin haram olduğu söylenemez.
Ancak bir ölçüde farklı görünme, bir bakıma da
estetik bir ameliye sayılabileceği için tamamen masum ve
helal de olmamalıdır. Bu sebeple biz bu konunun son hükmünü verme durumunda değiliz; ama haram olmasa da bir kerahet/mekruhluk içerdiğini, kendinden emin olan ve olduğundan başka türlü görünme gereği duymayan insanların buna ihtiyaç duymayacağını, yapılmaması halinde hiçbir gayri meşruluk yapılmış olmayacağını; ama yapılması durumunda en azından bir şüphe taşıdığını söyleyebiliriz.
Gusül ve abdeste gelince, ektirilmiş saçın bunlara mani olduğunu söylemek mümkün değildir. Çünkü deriye işlenen saç kökleri olsa dahi, temizleme görevi onların üzerine intikal eder ve üzerinin yıkanmasıyla abdest ya da gusül tamam olmuş olur (Allah'u âlem).
***
Bu bilgiler okuyucumu, dinlediği söylentilerin etkisinden kurtarmış olmalıdır. Artık soğukta, sıcakta şapka takmak zorunda kalmayacağı bir saç çokluğuna inşaallah kavuşur da, dinin böyle bir tedaviye
yasak koymadığını hem kendisi anlamış hem de kendisine yanlış bilgi verenlere de anlatmış olur.
AHMET ŞAHİN/ZAMAN