Araştırmada, özetle "Sahnelenen oyunlar 6 katına çıkmasına rağmen
seyirci azaldı." deniliyor ve istatistiklere göre tabloda en büyük pay İBB Şehir
Tiyatroları'nın hissesine düşüyordu. Buna göre 7 sahnede 60'a yakın oyun sahneleyen ve 2009'da salon kapasitesi 564 bin olan
Şehir Tiyatroları, 2011'de kapasitesini 685 bine yükseltmiş, fakat seyirci sayısı artmadığı için doluluk oranı yüzde 12 azalmıştı. 2011-2012 sezonunda tema olarak 'demokrasi'ye vurgu yapan oyunlara ağırlık veren Şehir Tiyatroları, 16 yeni oyunu repertuarına aldı. Bunlardan sadece ikisi
yerli, geri kalan 14'ü ise
çeviri ve uyarlama eserlerdi. Tüm bu veriler, "Şehir Tiyatroları'nda yerli repertuar sıkıntısı mı var?" sorusunu akıllara getiriyor.
İstanbul Şehir Tiyatroları eski Repertuar Kurulu üyesi Mustafa Miyasoğlu, 5 binden fazla hiç oynanmamış oyunun raflarda beklediğini söylüyor. Deli İbrahim, IV. Murat, Fatih,
Yavuz Selim, Sokrates Savunuyor gibi eserlere
imza atan Türk tiyatrosunun usta ismi Turan Oflazoğlu'nun pek çok oyun gönderdiği ve kabul edildiği biliniyor. Kanuni,
Sinan, Korkut Ata bunlardan sadece birkaçı... Fakat bir türlü sahneye konulmuyor. "7'den 70'e herkese tiyatro" sloganıyla hareket eden Şehir Tiyatroları'nın repertuarında aynı durum
Necip Fazıl'ın oyunları için de geçerli.
Kocaeli Şehir Tiyatrosu Genel
Sanat Yönetmeni
Nejat Birecik, kendi tiyatrosunda farklı bir çalışma ile 'sanattan ödün vermeden' seyircinin gönlünü kazanmayı başarmış. Göreve geldiğinde 52 bin olan seyirci sayısını iki senede 100 bine çıkarmış. Meşa Selimoviç'in Derviş ve Ölüm'ünü, Turgut Özakman'ın Resimli
Osmanlı Tarihi'ni, Peter Shaffer'ın Küheylan'ını sahneye koyduklarını söylüyor. Bu sezonun iddialı oyunu ise Turan Oflazoğlu'nun Kösem Sultan'ı. Birecik, İstanbul Şehir Tiyatroları'nda uzun yıllar çalıştığını, eski genel sanat yönetmeni Nurullah Tuncer'in çok iyi seyirci sayıları yakaladığını söylüyor. Birecik, Tuncer'in bunu repertuarda yerli ve klasik oyunlara da yer vererek yaptığını ifade ediyor.
Nejat Birecik (Kocaeli Şehir Tiyatrosu Genel Sanat Yönetmeni): Üniversitenin işbirliğiyle 5 bin denek üzerinde araştırma yaptırarak seyircinin nabzını tuttuk. Bu doğrultuda hazırladığımız repertuar ile yüzde 100'lük doluluk oranına ulaştık. Sıradanlığa kaçmadan hem halkın isteklerine
cevap vermeyi hem de gerçek sanata ulaşmayı başardık. 52 bin olan seyirci sayısı, 100 bine çıktı. Doluluk oranı ise yüzde 108. 600 kapasiteli sahnemize 60 tane de
sandalye koyuyoruz.
Mustafa Miyasoğlu: İstanbul Şehir Tiyatro-su'nda büyük bir kısır döngü olduğu göze çarpıyor. Bunun asıl sebebi, eserlerin daha çok tiyatro kökenli yönetmen ve
oyuncu olan yazarlardan
tercih edilmesi. Bu kadar çok tiyatro yazan
şair ve yazar varken tiyatroyu tiyatroculara mahsus bir sanat eseri görmek yanlıştır. 5 binden fazla oyun raflarda bekliyor. Tercih ise tamamen genel sanat yönetmeni ve tiyatro çevresinin vizyonuna göre belirleniyor.