Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) ile
Bitlis Eren Üniversitesinin (BEÜ) iş birliğiyle hazırlanan ''
Osmanlı Oyunu Projesi''yle tarihi öğrenecek.
YTÜ Uzaktan Eğitim
Merkez Müdürü ve BEÜ Rektör Danışmanı Yrd. Doç. Dr.
Tuncay Sevindik, AA muhabirine yaptığı açıklamada, geçmişini bilmeyenin geleceğini göremeyeceğini, geçmişiyle gelecek arasında bağ kuran bir nesil yetiştirmek istediklerini söyledi.
Projenin ihtiyaçtan doğduğunu belirten Yrd. Doç. Dr. Sevindik, şöyle konuştu:
''Oyun, gençlerimizin kültürümüzü, tarihimizi tam olarak öğrenememesi ve öğrenilemeyen bir tarihin de gerçek
yaşam koşulları içinde icra edilememesi ihtiyacından doğdu.
Japon eğitim sistemine baktığınızda Japon çocukların Japon tarihine tamamen bağlı olduklarını görürsünüz. Kavram yanılgısı içinde birtakım tarihi bilgilerle donatılan bir nesle sahip olduk. En büyük sıkıntı, tarih derslerinin tamamen okutularak öğretilmesiydi. Okumayla öğrenme olmaz. Okuyarak yapılan öğrenmenin bilgilerinin kalıcılık oranı yüzde 10'dur ama yaparak, yaşayarak, içine girerek öğrenirseniz bu yüzde 90'lara varır.''
Çocukların bilgisayarda oyun oynarken dış dünyayla bağlantılarını kestiklerini ifade eden Sevindik, ''Çocuk, oyunla strateji geliştirerek tarih olgusunu öğrenecek. Oyunun içinde farklı seviyelerde tarihi anekdotlar aktarılarak, sonuca ulaştırarak,
rekabet ortamı içinde bu süreç ele alınacak. Çocuk zevkle ve keyifle oyun oynayacak'' dedi.
Bu oyunda, milli eğitimde çocuğu olan ebeveynlerin ve milli eğitim camiasında yer alan 15 milyon çocuğun ilk paydaşları olacağını kaydeden Sevindik, ardından Orta
Asya,
Balkanlar ve
Avrupa'ya açılmanın en önemli hedefleri olduğunu belirtti.
Yrd. Doç. Dr. Sevindik, şöyle devam etti:
''
Türkiye 5 milyar dolar oyun için dışarıya para ödüyor. Biz dışarıya çok az oyun satıyoruz. Bu anlamda Osmanlı'yı önce
Türkçe, sonra
İngilizce ve Fransızca versiyonlarıyla önce Türkiye'ye, ardından Avrupa ve Balkanlar,
Japonya,
Avustralya,
Amerika,
Afrika kıtasına yayma gayretindeyiz. Bunu yaparken de
serbest piyasa şartlarını düşüneceğiz. Gerçekçi oyun modellerini ve akademik boyutu da işin içine katarak bu oyunu gerçekleştireceğiz. YTÜ ve BEÜ oyunun mutfağında yer alacak. Yaklaşık 35 kişi bu projenin çalışanı olacak. Edebiyatçısından tarihçisine,
animasyon bölümü mezunlarına,
radyo televizyon mezunlarına, grafikere, eğitim teknoloğuna kadar varan çok geniş yelpazede bir çalışan kitlesi olacak.
Tarihi bir konuyu önce eski sistemle, geleneksel manada öğreteceğiz. Bir de yeni yöntemimiz olan oyunla öğreteceğiz. Dönemin başında her iki grubun zihinsel ve akademik başarılarını ölçeceğiz. Dönem başında geleneksel gruptakiler ve oyunla öğrenecekler x puanda olacak. İkisinin de skorları eşit olacak. 3-4 ay sonra bu çocukların başarılarını ölçeceğiz. Oyunla öğrenenlerin ve geleneksel yöntemle öğrenenlerin aldıkları puanları karşılaştıracağız. Bunun
pilot uygulamalarını
İstanbul ve Bitlis'te yapacağız. Pilot uygulamada başarı elde edildiği an, oyunun tüm karakterleri, tüm padişahlar, tüm savaşlar, oyuna girecek.''
Oyunun başlangıç karakteri
Kanuni Sultan Süleyman
Oyunun başlangıç karakterinin Kanuni Sultan Süleyman olduğunu belirten Sevindik, şunları kaydetti:
''Muhteşem Süleyman, Osmanlı'yı 3 kıtaya yaydı. 46 yıllık hükümdarlığı var. Belki dizilerde çok fazla bahsedilmiyor. Örneğin çocukların çoğu Kanuni Sultan Süleyman'ın nerede doğduğunu bilmez. 27
Nisan 1495'te Trabzon'da doğmuştur. Oyunun girişinde bu bilgi çok davudi bir sesle verilecek. Oyunun oynandığı
platform internet ortamı olacak. Oyun, multiplayer olacak. Aynı zamanda oyunun ilk oynandığı andan itibaren
iPhone,
iPad ve
tablet versiyonlarını yapacağız. Bu oyun için çok iddialıyım. Bir oyunun dünyada emsalleri arasında hit yapan sayı 500 bindir. Elimizin altında mevcut potansiyel 15 milyon. 15 milyonun 5 milyonu bu oyunun oynadığı zaman dünyada Osmanlı diye bir oyun yükselecek.''
Oyunun başlangıç yaş seviyesinin 11 olacağını söyleyen Sevindik, ''Üçüncü sınıftaki çocuk da oyunu oynayabilir. Ancak zihinsel farkındalıkları olmadan, düz bir mantıkla oynayacaktır'' dedi.
BEÜ Rektörü Prof. Dr.
Mahmut Doğru ise üniversitelerinin teknolojik ve sanayi iş birlikleri bulunduğunu, bu çerçevede YTÜ ile ''Osmanlı Oyunu Projesi''ni hazırladıklarını kaydetti.
Prof. Dr. Doğru, oyunun demolarının hazırlanma aşamasında olduğunu, birkaç ay sonra sonuçlarını göreceklerini, projeye bilgisayar altyapıları, tarih ve sosyoloji alanlarında
destek vereceklerini ifade etti.